Αλεξανδράκης: Το ελληνικό παράδοξο των διοδίων

09/07/2020

Γράφει ο Παναγιώτης Αλεξανδράκης*

Κύριε Υπουργέ, μεταφορών και υποδομών κ. Καραμανλή

Η Ευρωπαϊκή κάρτα στάθμευσης αναπηρικού αυτοκινήτου που χρησιμοποιείται και για την ελεύθερη διέλευση στους σταθμούς διοδίων, εκδίδεται σύμφωνα με το ευρωπαϊκό πρότυπο, από τη χώρα διαμονής και αναγνωρίζεται σε όλες τις χώρες της ΕΕ. πλην... Ελλάδας! Παραθέτω ορισμένες προσωπικές εμπειρίες.

Η κάρτα δεν γίνεται δεκτή από την Αττική οδό, οπότε και καταβάλλεται το κοινό για όλους τέλος διοδίων είτε ο άνθρωπος με αναπηρία επιβαίνει στο ιδιωτικό του αυτοκίνητο είτε επιβαίνει σε άλλο όχημα που τον εξυπηρετεί.

Ανεξαρτήτως οχήματος η κάρτα γίνεται δεκτή και η διέλευση είναι ελεύθερη από την Ελευσίνα προς την Κόρινθο και την Πάτρα (Ολύμπια οδός) και από την Κόρινθο για τη Σπάρτη (Μορέας).

Στη γέφυρα Ρίου Αντιρίου ανεξαρτήτως του οχήματος που επιβαίνει ο άνθρωπος με αναπηρία καταβάλλεται μειωμένο τέλος διοδίων 5 ευρώ αντί 13. Σε σχετική διαμαρτυρία μου στην εταιρία που εκμεταλλεύεται τη γέφυρα για το τέλος διοδίων, πληροφορήθηκα τηλεφωνικά από προϊστάμενο βάρδιας πως αν και η πρόθεση του παραχωρησιούχου ήταν να προσφέρει δωρεάν ατελή διέλευση στα αναπηρικά οχήματα ή σε άλλα οχήματα που εξυπηρετούν τον επιβαίνοντα άνθρωπο με αναπηρία, το αρμόδιο Υπουργείο δεν έκανε δεκτή την πρότασή της. Φυσικά μεταφέρω την πληροφορία με επιφύλαξη γιατί την έλαβα προφορικά και δεν διαθέτω κάποιο έγγραφο ως αποδεικτικό.

Στην Ιόνια οδό η διέλευση είναι ελεύθερη είτε ο άνθρωπος με αναπηρία επιβαίνει στο ιδιόκτητο είτε σε άλλο όχημα. Όμως σύντομα θα πρέπει καθένας να εκδόσει την ηλεκτρονική κάρτα διέλευσης που θα ισχύει για τη συγκεκριμένη μόνο οδό. Στην Αιγαίο σύμφωνα με πληροφορίες ήδη λειτουργεί τέτοια ηλεκτρονική κάρτα, άρα σύντομα όλες οι εταιρίες θα απαιτούν να έχεις την δική τους ηλεκτρονική κάρτα διέλευσης.

Το ερώτημα είναι γιατί πρέπει να ταλαιπωρηθεί ένας άνθρωπος με αναπηρία να εκδόσει τόσες ηλεκτρονικές κάρτες για κάθε μια εταιρία ξεχωριστά, όταν μάλιστα αποτελεί γεγονός η έλλειψη προσβασιμότητας των πληροφοριακών τους συστημάτων ώστε να διευκολύνεται η έκδοση της ηλεκτρονικής κάρτας.

Γιατί δεν επιλέχτηκε μια κοινή για όλους τους σταθμούς διοδίων ηλεκτρονική κάρτα; Τέλος ποιος λόγος υπάρχει να μην γίνεται δεκτή η έντυπη ευρωπαϊκά αποδεκτή κάρτα, για την ελεύθερη διέλευση σε όλους τους σταθμούς διοδίων, ανεξαρτήτως εταιρίας, γεγονός που Αποτελεί ένα ακόμη ελληνικό παράδοξο.

Ο λαβύρινθος των διοδίων συνεχίζεται με δαιδαλώδεις διακλαδώσεις και στην κατά τα άλλα δημόσια οδό την Εγνατία. Σ αυτήν με την επίδειξη της σχετικής κάρτας επιτρέπεται η ελεύθερη διέλευση μόνο στα αναπηρικά αυτοκίνητα που ανήκουν στον επιβαίνοντα άνθρωπο με αναπηρία ενώ απαιτείται η καταβολή του προβλεπόμενου τέλους διοδίων σε κάθε άλλο όχημα στο οποίο επιβαίνει, το οποίο φυσικά κινείται προς εξυπηρέτησή του.
Έχω συλλέξει πληροφορίες για το τι συμβαίνει στις υπόλοιπες οδούς όμως δεν παραθέτω τα στοιχεία γιατί δεν έχω προσωπική εμπειρία διέλευσης.

Κύριε Υπουργέ,
έχει μεταβιβαστεί από τους προκατόχους σας σε εσάς η αλλόκοτη αυτή κληρονομιά... με τις «κατά το δοκούν» συμβάσεις παραχώρησης, την οποία σας καλούμε να αναμορφώσετε άμεσα, υπέρ του συμφέροντος και της εξυπηρέτησης των Ελλήνων πολιτών.

* Δικηγόρος, πρ. Πρόεδρος Σωματείου ΑμεΑ Λακωνίας